Vapper fyraftensdyk d. 28. April.
Mødetiden var sat til kl. 17.00 i Dragør havn, og da tidspunktet endelig oprandt, kom de sidste kørende – med en stor støvsky efter sig. Denne ankomst blev heftigt kommenteret af de andre i området, der gik og malede deres både!
Da alle var kommet ombord i ribben, kunne mandtallet gøres op til 9 mand plus udstyr, hvilket betød, at ribben var godt pakket!
Der havde ellers været overvejelser om at aflyse turen, da der dagen forinden, kun var tilmeldt 3 mand.
Men…..det var godt at vi kom af sted, for solen stod højt på en skyfri himmel, og der var stort set ikke en krusning på vandet.
Vi havde store forventninger til sigten, da vi kunne se bunden flere steder fra båden.
På vej ud til Vapper kunne vi hilse på en sæl, som Rasmus forgæves forsøgte at få billeder af. Da han var klar med kameraet, var sælen blevet sulten, og så den tog sig en dukkert.
Planen for dykket var, at alle – undtagen Daniel og Christian (da de ville dykke på en meget hemmelig ukendt position) – gik i vandet samtidig. For at sikre, at vi kunne komme tilbage inden solen var gået helt ned, blev tiden sat til 1 time.
Da vi ankom til Vapper, var alle stort gearet op og klar til at gå i vandet, og det tog ikke lang tid, at få kastet anker.
Da vi kom i vandet, blev vi bestemt ikke skuffede – det var en super sigt!
Jeg dannede makker med Rasmus, og vi startede med at følge skibssiden ned til bunden, hvorefter vi svømmede mod agterenden for at kigge på den flotte skrue, som står let nedgravet i sandet.
Derefter fulgte vi skibssiden langs bunden, til vi kom til trosserne, der hang udover stævnen. Vi gik op langs trosserne, og nød den kontrast vraget giver til sine omgivelser.
Vel over skibssiden tog vi et kig på broen, hvorefter Rasmus blev ved med at gøre tegn til mig om, at jeg skulle den ene – og den anden vej – og komme lidt op. Jeg troede at han var ved at komponere det perfekte billede, men lidt efter opdagede jeg den fisk han ville vise mig, som lå på vraget lige over mit synsfelt.
Inden vi gik op, skulle vi da lige se os lidt om inde i vraget, så vi svømmende igennem den store luge en etage ned, for at få et hurtigt kig.
Da vi kom op på dækket, kunne jeg høre Rasmus komme med en masse “#€%&”#”. Jeg fandt senere ud, at det var fordi hans primære lygte ikke virkede, da den var sat til ‘transport’.
På dækket kunne vi se, at vi ikke var de eneste der var på opdagelse, da der kom luftbobler alle mulige steder fra vraget.
Da vi kom til ankerlinen og fik hægtet vores mærker af, mødtes vi med Holby og Morten, som vi passende kunne gå op langs ankertorvet med.
Det varede ikke længe før alle var oppe fra dybet, og vi kunne hurtigt blive enige om, at det havde været et super fedt dyk, som
sagtens – på det varmeste – kan anbefales, særligt når der er høj sol, god sigt og ingen bølger.
Vel oppe i båden igen, kunne vi begive os til Daniels ukendte position, hvor han og Christian hoppet i.
Da vi kunne konstatere, at deres bobler kom op tæt ved bøjen, og at de blev nede, regnede vi med, at de nok havde fundet andet end en stor sten. Da de kom op lød det til, at de var godt tilfredse med dykket, og der blev talt meget om, hvorvidt skruen var laver af messing eller ej.
På turen tilbage blev der snakket en del om mad, da det var langt over normal spisetid – og særligt fordi Holbys madpakke lå i bilen!
Turen tilbage til Dragør havn var utrolig flot, da vi sejlede mod en nedgående sol 🙂
Tak til alle for en skøn tur – håber at vi ses derude igen.
Jesper Yde Thomsen
Fakta: Vragguiden.dk
- Breddegrad: (ED50) 55:14,44N (GPS WGS84) 55:14,400
- Længdegrad: (ED50) 12:48,03E (GPS WGS84) 12:48,064
- Dybde (Top) 6m – (Bund) 26m
Skibet “Vapper” er en udtjent Estlandsk trawler med en længde af cirka 115 meter, som sammen med endnu en stor trawler var under bugsering fra Estland til Indien for nedskrotning. Natten til d. 19.12.1994 knækkede slæbetrossen til “Vapper”, vejret var forholdsvis hårdt og trawleren blev hurtigt vandfyldt og sank på nuværende position.
Det russiske bugserselskab RaffTransFlot, som stod for bugseringen, har 2 gange tidligere i 1994 “tabt” skibe under bugsering. Den ene “Sextant” strandende ved Skateholm ( syd for Ystad) og står stadig der, den anden ved Anholt, men den er siden bjærget.